سنجاقکسنجاقک، تا این لحظه: 17 سال و 5 ماه و 18 روز سن داره

سنجاقک

نقش رنگ در غذاي كودكان

1390/5/5 12:31
نویسنده : سنجاقک
1,545 بازدید
اشتراک گذاری

نقش رنگ در غذاي كودكان

همه ما از تاثير خوردن سبزي ها و سبزيجات سبز و اثرات مفيد آن آگاه هستيم، درمورد خواص سبزيجات هم سخن بسيار گفته شده ازجمله استحكام استخوان ها و دندان ها و نيز كاهش خطر ابتلا به سرطان كه به اين دسته از مواد غذايي نسبت مي دهند.

اما بايد بدانيم كه منظور از سبزيجات فقط سبزيجات سبزرنگ نيست بلكه سبزيجات در رنگ هاي مختلف وجود دارند. بعض

ي از سبزي هاي سبزرنگ مانند فلفل هاي سبز، بروكلي، برگ هاي خوراكي، خيار، لوبيا سبز، نخود سبز، كدوي سبز، كرفس، كلم، كيوي، طالبي، سيب و انگور در غذاي روزانه ما جايگاه خاصي دارند.

اما رنگ هاي سفيد و كرم تا قهوه اي را نيز مي توان دررديف رنگين كمان خوراكي ها جاي داد. مثل سير و پياز كه خواص سلامتي بخش و مفيد آن سال هاست كه زبانزد متخصصين تغذيه است و به تازگي محققين دريافته اند كه اين گروه از مواد غذايي در پايين آوردن سطح كلسترول خون مفيد است و در حفظ سلامت قلب موثر هستند. از اين گروه مي توان به پيازها، سير، گل كلم، سيب زميني، قارچ، موز، خرما و هلوي سفيد اشاره كرد.

پس از آشنايي با برخي از خواص و دسته بندي مواد خوراكي بر حسب رنگشان نوبت به كاربرد اين مواد غذايي در غذاهاي جذاب براي فرزندانمان مي رسد. اگر سعي كنيم بشقاب غذا را چون بوم نقاشي ببينيم و به فرزندانمان كمك كنيم تا روي اين بوم با استفاده از مواد خوراكي رنگيني كه در اختيارش قرار مي دهيم، مطابق سليقه خودش منظره اي زيبا بيافريند مي توانيم علاقه او را به خوردن سبزيجات مختلف برانگيزيم.

چند بوته كوچك بروكلي بخارپز يا آب پز و مقداري لوبياي سبز درست پخته شده مي توانند درخت هاي اين منظره باشد. از يك عدد گوجه فرنگي كوچك مي توانيم به جاي خورشيد و يك مشت نخودفرنگي و دانه ذرت هم به جاي گل ها استفاده كنيم.

فراموش نكنيم كه از انواع ميوه و سبزيجات براي تزئين غذاهاي گوناگون استفاده كنيم. هرچند كه ممكن است بعضي از آنها چندان مورد علاقه فرزندانمان نباشد. در مرحله بعد هم با استفاده از قوه تخيل خود و كودكمان با اشكال و طرح هاي فانتزي مي توانيم اين غذاها را بياراييم.

مي توانيد در فصل تابستان پوره هاي رنگارنگي از ميوه هاي گوناگون درست كنيد و آنها را در يك جايخي بريزيد و در فريزر قرار دهيد و از اين مكعب هاي يخ ميوه اي براي سرو نوشيدني هاي كودكمان استفاده كنيد

Shukhi.Com                             

 

 به جاي استفاده از تنقلات پرچربي و پرنمك مي توان برگه خشك شده ميوه ها و مغزهايي مانند گردو و پسته را در برنامه غذايي كودك خود قرار داد.

اگر بازي شناخت طعم ميوه ها را ترتيب دهيد و چشمان او را با يك دستمال ببنديد و قطعاتي از ميوه هاي گوناگون را در دهانش بگذاريد، او را از كودكي با خوردن انواع ميوه ها و سبزيجات آشنا مي كنيد.

به اين ترتيب از خلاقيت شخصي خود براي ايجاد عادات صحيح غذايي در فرزندتان بهره مي گيريد. بسياري از كودكان هستند كه علاقه اي به خوردن گوشت در غذا ندارند يا از بوي بد آنها متنفر هستند. در اين شرايط مي توانيم با حربه اي زيركانه از سبزيجاتي نظير هويج، سيب زميني، شلغم براي گرفتن بوي گوشت استفاده كنيم.

با اين كار هم غذا خوشرنگ مي شود و هم بوي بد آن گرفته مي شود و غذا براي فرزندان خوردني تر و تنوع رنگي آن بيشتر مي شود. پس بياييد براي حفظ بيشتر سلامت فرزندانمان به جاي استفاده از پفك و پاستيل و ساندويچ هاي خانگي از ميوه و سبزيجات رنگي در تغذيه آنها استفاده كنيم.

به علايق آنها احترام بگذاريم و بچه ها را به فروشگاه هاي عرضه ميوه و سبزيجات ببريم و در انتخاب ميوه و سبزي به نظر آنها توجه كنيم. در آخر طبق دستاوردهاي تحقيقاتي دانشمندان اگر بتوانيم هر طعم جديد را حتي با اصرار حدود 10 بار به فرزندانمان بخورانيم او اين طعم را مي پذيرد و به آن عادت مي كند پس نااميد نشويد و به هر حربه اي شده مواد مفيد ولي نه چندان خوشمزه را با اشكال رنگارنگ و جذاب به فرزندانتان عرضه كنيد.


منبع : پارس نايس

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان ماهان
6 مرداد 90 0:13
دوست عزیز و خوبم سلام خیلی دوست دارم از اینکه مدام به من سر زدی و برام مطلب گذاشتی ممنونم از دلداریهات یک دنیا ممنونم واقعا به داشتن دوست خوبی مثل شما افتخار میکنم و امیدوارم که دوستیمون همیشه پا بر جا باشه ممنونم ........ممنونم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سنجاقک می باشد